Nieuws

Interview met twee deelnemers van het Yoga bij Depressie onderzoek

Datum: donderdag 3 januari 2019

Helpt yoga bij jonge vrouwen met een depressie? Dat is de vraag die centraal staat binnen dit onderzoek. De interventie die hierbij onderzocht wordt is een 9-weekse training gebaseerd op mindful yoga. In deze psychologische interventie leren deelnemers aan de hand van yoga-oefeningen minder te piekeren, vriendelijker te worden voor zichzelf en anders om te gaan met negatieve emoties. Alle groepen hebben inmiddels de negen weken durende yogatraining afgerond. We vroegen Margreet (23 ) en Nica (19 )* na afloop van hun deelname aan de yogatraining naar hun ervaringen en hoe yoga hen geholpen heeft om te gaan met hun depressieve klachten.

* Om privacy van de geïnterviewde personen te waarborgen zijn gefingeerde namen gebruikt.

Beide deelnemers geven aan dat ze het best spannend vonden om te beginnen met de training. Nica: “In het begin was het natuurlijk een beetje onwennig, je voelt je nog enigszins ongemakkelijk. Dat werd steeds beter toen we elkaar meer leerden kennen en dan lukt het nog meer om je echt te ontspannen.” Margreet: “Er is ook een oefening waarbij iedereen hardop ‘hah’ zegt. In het begin voelt dat best ongemakkelijk, maar je leert hiermee om buiten je comfort zone te gaan. Door de fijne sfeer in de groep werd het ongemak al snel minder.” Zowel Margreet als Nica vonden de oefeningen goed te doen. Margreet: “Je krijgt de ruimte om oefeningen op je eigen manier te doen en op basis van je eigen grenzen, waardoor het denk ik geschikt is voor bijna iedereen.” Nica: “Ik vond het heel fijn: niks moet, alles mag. Je zoekt je eigen grenzen op en gaat daar niet overheen. Ik had de vrijheid om te doen wat bij mij paste. Je voelt je vrij om alleen te doen wat jij kan”.

De twee deelnemers geven aan dat ze baat hebben gehad bij de yogatraining. Ze hebben er verschillende dingen uit gehaald, onder andere meer rust, maar ook meer bewustwording van hun gevoelens en zichzelf. Margreet: “Ik heb vooral geleerd om meer te luisteren naar wat mijn lichaam aangeeft en daar op in te spelen. Ik ben mij bewuster geworden van mijn gevoelens en laat ze ook meer toe. Gevoelens mogen er zijn. Dit zorgt ervoor dat ik hier beter aan kan werken tijdens mijn behandeling en signalen vanuit mijn lichaam eerder doorheb.” En Nica: “Ik voel mij regelmatig zenuwachtig en wat gespannen. Tijdens de yogatrainingen lukte het mij om veel rustiger te worden en kwam ik voor mijn gevoel heel anders naar buiten. ’s Avonds kon ik goed slapen, omdat ik mij zo relaxed voelde. Door de yoga heb ik geleerd om goed op mijn ademhaling te letten en daardoor word ik rustiger en kan ik sneller ontspannen. In het dagelijks leven heb ik hier ook profijt van. Het leven is vaak hectisch en druk, soms is het dan goed om even nergens over na te denken, je ogen dicht te doen en je op jezelf te focussen. Het helpt mij om sneller te ontspannen en draagt bij aan een stuk bewustwording van jezelf.”

Beide deelnemers benoemen verschillende positieve effecten, waaronder het minder piekeren en meer kunnen accepteren van zichzelf. Nica: “Je leert meer focussen op je lichaam in plaats van alleen op je gedachten. Daar ben ik beter in geworden. Verder ben ik ook een stukje leniger geworden.” Margreet: “Het lukt mij beter om mezelf te accepteren zoals ik ben en daarnaast kan ik mij makkelijker bij dingen neerleggen.”

 

« Ga terug